Sådan forgylder TV-pengene Superliga-klubberne

I juni 2014 underskrev Divisionsforeningen, MTG og SBS Discovery Media den nuværende TV-aftale for Danmarks bedste fodboldrække, Superligaen. Aftalen betød, at klubberne kunne se frem til endnu flere TV-penge frem til sæsonen 2020/2021, hvor aftalen udløber. Samtidig sikrede TV-aftalen, at samtlige Superliga-kampe bliver sendt i dansk TV, hvorfor fansene altså også bliver forkælet.

Sådan er TV-aftalen skruet sammen

Den nuværende TV-aftale trådte i kraft ved 2015/2016-sæsonen, og den gælder altså i fem år frem til 2021. Rettighedshaverne til Superligaen er de to mediegiganter MTG og SBS Discovery Media, der driver en række af Danmarks største sportskanaler.

MTG harr TV3, TV3+, TV3 Puls, TV3 Max og TV3 Sport, imens SBS Discovery Media inkluderer Kanal 5, 6’eren, Eurosport, Eurosport 2 og Canal 9.  Det er således på disse kanaler, at danskerne kan nyde live fodbold fra Superligaen i disse år.

Det vakte naturligvis glæde hos alle parter, da de kunne dele nyheden om de nyerhvervede rettigheder.

– Vi vil have Danmarks stærkeste kommercielle TV-kanaler. Derfor er jeg glad for, at vi nu også kan tilbyde vores seere den bedste danske fodboldrække. Vi står utrolig stærkt, udtalte Christian Kemp, SBS Discovery Medias administrerende direktør, i en pressemeddelse.

Uanset hvor stærkt Kemp og SBS Discovery Media mener, de står, er det dog ikke til at komme udenom, at MTG dominerer Superliga-billedet. Det er nemlig Viasat-kanalerne, der har sikret sig førstevalget forud for hver Superliga-runde, hvorfor de altså frit kan vælge mellem alle syv kampe, når de skal planlægge søndagens topkamp. Derudover får MTG også tredje-, fjerde- og sjettevalget i hver spillerunde imens SBS Discovery Media får andet- og femtevalget, imens den syvende kamp går på skift.

Så mange penge giver TV-aftalen Superliga-klubberne

Omkring 275 millioner kroner uddeles hver sæson i TV-penge til Superliga-klubberne. Pengene er opdelt i fire puljer, der alle uddeles efter forskellige kriterier.

  • Solidaritetspuljen
  • Placeringspuljen
  • Markedspuljen
  • Kamppuljen

Oprindeligt var TV-puljen ”blot” på 250 millioner kroner, men den voksede med den nye Superliga-struktur forud for 2016/2017-sæsonen. I alt er 17 millioner kroner øremærket til Superligaens to dårligste hold, og disse penge fordeles udenfor de normale fordelings-regler. 13. pladsen får således 9,5 millioner kroner i alt, imens 14. pladsen får 7,5 millioner kroner.

De resterende penge fordeles efter de principper, der blev aftalt, da aftalen blev indgået. Altså tilgodeser de kun de 12 bedste hold.

TV-pengene udbetales tre gange i løbet af sæsonen, efter 13. spillerunde, 26. spillerunde og efter sæsonafslutningen. Ved hver uddeling får klubberne i alt overført cirka 92 millioner kroner.

Solidaritetspuljen

Solidaritetspuljen står for 30 procent af TV-pengene. Puljen fordeles ligeligt mellem Superligaens 12 bedste hold, der hver får 2,1 millioner kroner. Dette sker altså tre gange i løbet af sæsonen, hvorfor klubberne i alt får 6,3 millioner kroner overført fra solidaritetspuljen.

Placeringspuljen

Ligesom solidaritetspuljen står placeringspuljen også for 30 procent af TV-pengene. Midlerne udbetales, som navnet afslører, efter Superliga-klubbernes placering i tabellen, og der er her penge til de øverste 12 hold.

Pengene udbetales som tidligere skrevet efter 13., 26. og sidste spillerunde, hvorfor det er vigtigt at ligge godt til på disse tidspunkter.

  1. pladsen: 5,9 millioner kroner
  2. pladsen: 4,2 millioner kroner
  3. pladsen: 3,1 millioner kroner
  4. pladsen: 2,6 millioner kroner
  5. pladsen: 2,2 millioner kroner
  6. pladsen: 1,8 millioner kroner
  7. pladsen: 1,5 millioner kroner
  8. pladsen: 1,2 millioner kroner
  9. pladsen: 0,9 millioner kroner
  10. pladsen: 0,7 millioner kroner
  11. pladsen: 0,4 millioner kroner
  12. pladsen: 0,2 millioner kroner

I 13. spillerunde i denne sæson mistede FC Nordsjælland førstepladsen i Superligaen til FC Midtjylland. Faktisk dumpede tigerne helt ned på tredjepladsen i tabellen, hvilket blev en dyr affære. Nordsjællænderne fik således udbetalt hele 2,8 millioner kroner færre end, hvis de havde formået at holde førstepladsen. Dette understregede vigtigheden af en god sæsonstart samt at vinde de rigtige kampe.

Markedspuljen

I modsætning til solidaritetspuljen tilgodeser markedspuljen de store hold. Her får Superliga-klubberne nemlig penge alt efter, hvornår deres kampe bliver sendt i TV. Der er således markant flere penge i at spille i rundens første- og andetvalg i modsætning til femte- eller sjettevalget.

  • /2. valg: 325.000 kroner
  • /4. valg: 90.000 kroner
  • /6. valg: 45.000 kroner
  • valg: 0 kroner

Førstevalget er kampen, der sendes TV3+ klokken 18.00 søndag aften, imens andetvalget vises på Canal 9 og spilles søndag klokken 16.00. Nogle gange kan eksterne omstændigheder dog betyde, at kampene skal spilles på andre tidspunkter. Dette kan for eksempel skyldes europæiske midtugekampe eller store udenlandske sportsbegivenheder. Det påvirker ikke klubbernes indtjening, hvis kampene bliver rykket.

Første- og andetvalget inkluderer stort set altid Brøndby IF og FC København, hvorfor de to sjællandske mastodonter også er blandt de store vindere, når TV-pengene uddeles.

I alt indeholder markedspuljen 24 procent af de samlede TV-penge.

Kamppuljen

Den mindste af de fire puljer er kamppuljen, der står for 16 procent af midlerne. Her bliver Superliga-klubberne belønnet efter deres resultater i turneringen. En sejr udløser således 175.000 kroner, imens en uafgjort sikrer 65.000 kroner. Et nederlag giver ingen penge.

Så meget har klubberne tjent i denne sæson

Der er som bekendt blevet udbetalt TV-penge en enkelt gang i 2017/2018-sæsonen indtil videre. Den store vinder ved den anledning var Brøndby, imens de fallerede storklubber AaB, OB og AGF alle var blandt taberne. Det samme var FC København, der betalte dyrt for den sportslige krise, der prægede efteråret.

Ifølge Tipsbladet blev TV-pengene udbetalt således:

Placering efter 13. spillerunde Klub TV-penge
1. FC Midtjylland 10,9 millioner kroner
2. Brøndby IF 12,12 millioner kroner
3. FC Nordsjælland 8,2 millioner kroner
4. Hobro IK 7,2 millioner kroner
5. FC København 9,77 millioner kroner
6. AC Horsens 6,16 millioner kroner
7. OB 6,86 millioner kroner
8. AaB 6,17 millioner kroner
9. Lyngby BK 5,11 millioner kroner
10. AGF 5,14 millioner kroner
11. Silkeborg IF 4,41 millioner kroner
12. SønderjyskE 4,12 millioner kroner
13. FC Helsingør 3,2 millioner kroner
14. Randers FC 2,5 millioner kroner

 

Qua Brøndby og FC Midtjyllands gode resultater og placering i toppen af tabellen hev de begge et tocifret millionbeløb hjem til henholdsvis Vestegnen og Heden.

At Brøndby får over en millioner mere end FC Midtjylland på trods af en lavere placering i ligaen skyldes, at de gul-blå havde markant flere attraktive TV-kampe. Brøndby er formentlig Danmarks mest populære fodboldklub, hvilket TV-kanalerne udmærket ved, når de vælger deres kampe. Derfor spiller Brøndby stort set altid om søndagen, imens FC Midtjylland, på trods af sportslig succes, som regel spiller på mindre attraktive tidspunkter.

Vigtigheden af at spille de store TV-kampe så ofte som muligt vises også af FC Københavns indtjening. På trods af et katastrofalt efterår, scorede københavnerne stadig Superligaens tredjehøjeste beløb.

FC København kan dog langt fra være tilfreds med høsten efter denne sæsons første udbetaling. De 9,77 millioner kroner blegner nemlig gevaldigt i forhold til de 13,7 millioner kroner, som de fik udbetalt på samme tidspunkt i sidste sæson.

Så vigtige er TV-pengene for klubberne

De danske fodboldklubber tjener penge på mange forskellige ting. I deres budgetter indgår for eksempel billetsalg, merchandisesalg, spillersalg, sponsorindtægter og meget andet. På trods af dette er TV-pengene suverænt den største indtægtskilde for klubberne, og indtægerne herfra er afgørende.

Har en klub en god sæsonen, kan TV-pengene gøre den meget sjovere, imens en skidt sæson bliver gjort værre af de manglende indtægter. Netop betydningen af overpræstationer blev forklaret af Troels Bech, Brøndbys sportsdirektør, da denne sæsons første portion TV-penge blev uddelt.

– Vi har budgetteret med en femteplads, så det er en chance for at komme foran budgettet. Hvor der er andre poster i vores budget, som er et mere langt og sejt træk, er det her meget synligt, fordi det bliver afgjort i denne her weekend. Det er lidt et popbudget, udtalte han til Tipsbladet.

Hvor Brøndby er kronisk konservative i deres budgetter, og kun planlægger efter en placering i top fem, budgetterer andre klubber mere optimistisk. For eksempel har AGF, OB og AaB alle planlagt deres budgetter efter en placering i top seks, hvorfor det gør ondt på dem, når de fejler dette.

Dermed må man også forvente en hård kamp om at komme op i det sjove selskab inden, de næste TV-penge skal udbetales, når Superligaens grundspil er forbi.

Reklame